7 Tips om optimaal gebruik te maken van je LinkedIn profiel

By 30 januari 2015 februari 17th, 2016 Geen categorie

Zit jij momenteel goed bij je huidige baan, maar sta je toch open voor een andere uitdaging? Of ben jij op zoek naar een nieuwe opdrachtgever? LinkedIn vergroot je kansen! Hoe? Hieronder vindt je 7 tips om optimaal gebruik te maken van je LinkedIn profiel:

1 – De basis: foto, naam en professionele kopregel
Het eerste wat recruiters zien zijn je naam, foto en professionele (kop)regel! Zorg er dus voor dat deze 3 elementen tip-top in orde zijn. De “Zoek” functionaliteit op LinkedIn moet je zien als Google Search voor professionals. Het is dus belangrijk om te weten dat als je in de zoekresultaten van LinkedIn verschijnt dat je foto (die er professioneel uit moet zien), je naam (zonder telefoonnummer en andere details) en je unieke en “branded” professionele kopregel je helpen om beter gevonden te worden.

2 – Vindbaarheid – Maak je profiel beter
LinkedIn heeft meer manieren gecreëerd die je kunt gebruiken om te bepalen welke informatie je laat zien. Wanneer je op LinkedIn zit om gevonden te worden is het logisch dat je je hele profiel zichtbaar maakt voor de zoekmachines (Google, Bing, Yahoo, etc.).

3 – Wordt actief!
In de wereld van de marketing is datgene wat bovenaan staat op je website het belangrijkste. Dit is de informatie die de gebruiker ziet zonder dat ze hoeven te scrollen. Prominent in je profiel is je “Activiteit” of je status update, naast andere acties die je uitvoert op LinkedIn. Het is dus van belang om hier relevante en interessante content te plaatsen en doe dit ook regelmatig. Door middel van de ‘Blog’ mogelijkheid kan jij je eigen specialisme met de wereld delen. Blogs worden op je profiel weggezet, zodat bezoekers van jouw pagina ook direct kunnen zien welke artikelen jij geplaatst hebt.

4 – Creëer je professionele galerie
LinkedIn biedt je de mogelijkheid om content (video, foto, presentatie, documenten, etc.) toe te voegen aan je profiel. Dit doe je door simpelweg een URL in te voeren. Een mooie en nette manier om je profiel een geweldige boost te geven en je personal brand goed neer te zetten. Zo kun je een Prezi presentatie toevoegen, YouTube video’s plaatsen en foto’s uploaden vanuit flickr.

5 – Geïnteresseerd?!
Als je op het profiel van iemand anders kijkt, dan zoek je naar zaken die je kunnen helpen om een connectie te maken. LinkedIn laat je, via een widget aan de rechterkant, de overeenkomsten zien. Dit doen zij bij elk profiel wat jij bezoekt. Naast de Groepen en de Vaardigheden kan je ook zien wat jullie gezamenlijke interesses zijn. Zorg er voor dat jij niet anoniem profielen bezoekt; dit zorgt er voor dat jij niet zal worden opgemerkt!

6 – Vaardigheden, deskundigheid en endorsements
Dit is een integraal onderdeel van je LinkedIn profiel. Je top tien vaardigheden, in aflopende volgorde bepaald door het aantal endorsements die je hebt ontvangen, heeft een prominente plek in dit onderdeel van je profiel. Uiteraard kun je dit enigszins aanpassen. Je kunt de ‘endorsements’ verwijderen, zodat een vaardigheid die jij niet belangrijk vindt uit de top tien verdwijnt.
Voor de meesten zal het verwijderen van endorsements niet nodig zijn. Tenzij je de top tien van je vaardigheden wilt wijzigen.

7 – Groepen
Je kan zelf besluiten welke groepen je wilt laten zien op je profiel, daarnaast kan je ook het nieuws en de bedrijven die jij volgt toevoegen aan je profiel. Zorg ervoor dat dit iets toevoegt aan je personal brand. Ondanks dat het onderaan je profiel staat, zegt het wel iets over jou.